המפיק והדיג'יי הברזילאי המצליח, אלוק, עומד בפני האשמות חמורות בעניין תמלוגים ושימוש במוזיקה של Ghost Producers ("מפיקי רפאים").
שני האחים הברזילאים שון וקווין טוענים כי אלוק משתמש במוזיקה שלהם כבר שנים והם לא רואים מכך דבר. האחים גדלו בשכונה ענייה בריו דה-ז'נרו בתוך קהילה נוצרית וסגורה, אך הצליחו ללמוד את רזי המוזיקה ואת אמנות הפקת המוזיקה האלקטרונית.
האחים שקראו להרכב שלהם – Sevenn, פגשו את אלוק בשנת 2015 כאשר הוא עוד היה כוכב עולה בתעשייה. יחד, הם שיחררו טראק בשם BYOB, רמיקס לשיר של הלהקה – System of a Down. במשך ארבעת השנים הבאות, SEVENN הפיקו מוזיקה שעזרה לאלוק להפוך לאחד הכוכבים המפורסמים והמרוויחים ביותר בדרום אמריקה.
כעת, האחים מדברים לראשונה על מה שהם מכנים "מערכת יחסים בעלת ניצול מסחרי חד צדדי" עם אלוק. השניים סיפרו למגזין בילבורד שהם עבדו על לפחות 14 טראקים שעליהם הם לא קיבלו קרדיט, רווחי פרסום או כל רווח אחר. SEVENN אף טוענים שאלה היו הם שיצרו את ז'אנר הבאס הברזילאי, מה שגרם לאלוק לחתום בענקית המוזיקה האלקטרונית ההולנדית Spinnin’ Records.
"בהתחלה, אלוק עזר לנו אז שמחנו להחזיר טובה. עד שהתחלנו להבין שהוא הרוויח מהעבודה שלנו מבלי לתת לנו שום דבר בתמורה." מסרו האחים.
Sevenn – קווין ושון בראוור (תמונה: Jean Flanders)
מגזין בילבורד בדק את הכספים שהיו יכולים להגיע אל האחים על 12 מתוך 14 הטראקים שעליהם מדובר. הם בדקו נתוני ספוטיפיי ומצאו כי הם יכלו להרוויח כ- 263,000$ וזה רק בפלטפורמה הזו. כל זה יכול היה להתנפח ל-1.3 מיליון דולר אם לקחת בחשבון פלטפורמות אחרות, רדיו ומכירות גלובליות.
אמנים מתחילים רבים לא שמים דגש על חוזים עם עורכי דין ואת החשיבות של דרישת קרדיט. האחים פחדו לדחוף את עצמם ואף סירבו להצעתו של אלוק לשלם להם על שתי הקלטות ולתת להם תמלוגים על השלישית. בהתחלה, הם חשבו כי הם מקבלים מספיק בתמורה בצורת הזדמנויות ושותפויות.
השניים סיפקו לבילבורד הוכחות לטענות שלהם, זה כולל אימיילים והתכתבויות וואצאפ עם אלוק בששת השנים האחרונות. באחת מההקלטות הקוליות, אלוק אף דן איתם לגבי בקשות של הפקות, סיום של טראקים וחוזה ניהול עם החברה ARTIST FACTORY בה הוא שותף.
החומרים האלה עוזרים להראות איך אלוק נשען על האחים בראוור על מנת להמשיך לקדם את עצמו ולהפוך לאחד מאמני המוזיקה האלקטרונית המצליחים ביותר שיצאו מדרום אמריקה. לאלוק יש 19 מיליון המשמעות חודשיות בספוטיפיי, 26 מיליון עוקבים באינסטגרם ועל פי מנהלו לשעבר, הוא מרוויח כ-10,000$ על כל פוסט ממומן.
אלוק סירב להתייחס לטענות באופן קונקרטי אבל הצוות שלו מסר "ששון וקווין מסובבים נרטיב שגוי ומנסים להציג את עצמם כקורבנות, לדון בטענות שלהם עם העיתונות ולזכות במשפט הדעה הציבורית. אלוק לא מעוניין להשתתף בכך."
אלוק מנהל כרגע שתי תביעות כנגד Sevenn על כך שלא נתנו לו קרדיט במספר טראקים. שתי התביעות הוגשו בחודש ינואר השנה, 8 שבועות לאחר שבילבורד ביקשו תגובה על העניין. חלק מהטראקים הנידונים בתביעה הוא גם BOOM עם טייסטו.
המקרה הזה מדגיש את המצב העדין בין שימוש במפיקי רפאים לבין ההצלחה האדירה של הדיג'יי שמנגן את הטראקים האלה. השימוש במפיקים שכאלה התרחב במיוחד בשנים 2010-2016, כאשר מפיקים החלו לעשות סיבובי הופעות ארוכים בעולם, דבר שמנע מהם לשבת שעות רבות באולפן. במצב כזה, מעסיקים את מפיקי הרפאים בתשלום כמו עובדים רגילים ולפעמים הם מקבלים גם קרדיט על הפרסום. ישנם מפיקי על רבים, כגון סטיב איוקי, אשר מפקח על העבודות האלה כמפיק ראשי, משלם להם אך לא מעניק את הקרדיט. אחרים, כמו טייסטו למשל, לוקחים אמנים צעירים, "משתפים איתם פעולה" אבל בעיקר רק שמים את השם שלהם בכותרת בשביל הפרסום.
במקרה של SEVENN, אלוק מעולם לא הציע משכורת רגילה בשביל המוזיקה ובקושי שילם להם משהו אי פעם. למשל במיקס של מיק ג'אגר Gotta Get a Grip משנת 2017, אלוק פנה לאחד האחים שעבד על הטראק מההתחלה ועד הסוף, ולא שילם לו דבר.
האחים טוענים שהוא היה מזמין אותם אליו לשבת ואז הם היו עובדים לפעמים 8-9 שעות ביום ולא מקבלים אגורה בתמורה.
האחים, שהגיעו מקהילה נוצרית סגורה, לא חשבו כמו אנשי עסקים ולא דרשו מאלוק את מה שמגיע להם מאחר והם פשוט סמכו עליו. "היינו תמימים", אומר קווין.
אלוק הבטיח להפוך אותם "לכוכבים הכי גדולים ב-EDM" ואכן בזכות שיתוף הפעולה איתו הם הגיעו להישגים יפים. הם ניגנו בטומורולנד ברזיל ב-2016 וגם בטומורולנד בלגיה בשנים 2018 – 2019.
בתמורה, האחים הרגישו שהם "חייבים לו" ועבדו בשבילו ללא הפסקה. בחלק מההתכתבויות נראה אלוק מבקש מהם טראקים ופתיחים כי אין לו זמן וזאת בעוד שלאחים עצמם אין זמן והם אף בדרכים. ישנן אף הקלטות בהן הוא מבקש מהם דברים יותר מדויקים – "אני רוצה משהו מתוחכם אבל עם תזמורת."
בשנת 2016, החלו האחים להעלות ספקות לגבי העבודה עם אלוק. באותו חודש נובמבר, קווין כתב לאלוק שיר בשם Love Is a Temple ולא קיבל עליו שום קרדיט הפקה. אלוק הרוויח 200,000$ על השיר הזה.
לאחר מכן, הם כתבו את הלהיט BOOM ושיחררו אותו לפני שאלוק עשה זאת. אלוק לקח את הטראק לטייסטו והאחרון החליט לחלק את הרווחים עם הצמד, "טייסטו היה מדהים אלינו." הם סיפרו. כעת בתביעה עם אלוק, הוא טוען כי הם חייבים לו סכום לא מוגדר של תמלוגים על הטראק הזה ועל כמה אחרים.
בחודש דצמבר 2019, אמא של האחים חלתה בסרטן והחשבונות הרפואיים החלו להצטבר. זו היתה נקודת השבירה שלהם. הם סיפרו לאלוק שאמא שלהם חולה אך אלוק לא הציע שום עזרה. בדצמבר 2020, קווין שם לב שהצוות של אלוק משתמש בקטעים שהוא יצר ולא מוכנים לשלם בעבור זה. הוא שלח הודעה לאלוק אך הוא מעולם לא ענה וזו היתה הפעם האחרונה שהם כתבו לו.
ביולי האחרון עורך דין מצד אלוק ביקש מקווין לחתום על תצהיר בו הוא טוען כי אלוק מעולם לא השתמש במוזיקה שלו ללא רשות, בתמורה הוא ישחרר אותו מהחוזה. קווין לא הסכים לחתום. חודשיים לאחר מכן, אלוק השתמש בשיתופי פעולה עם SEVENN ופתח איתו את פסטיבל אנטולד ברומניה.
בחודש שעבר, אלוק שיחרר טראק בשם Un Ratito – שיתוף פעולה עם לואיז פונסי, וקווין טוען שזו הפקה שהוא כתב בשנת 2017 ואף נתן לבילבורד דמו שלו מנגן בגיטרה, יחד עם התכתבויות עם אלוק ולפחות חמש גרסאות אחרות של השיר שהם שלחו לו. אלוק לא שילם להם דבר על השיר אך הפעם כן רשם אותם כחלק מ-14 כותבי השיר – אך לא כמפיקים. בהתחלה, SEVENN לא רצו לתבוע את אלוק על השיר הזה אבל לאור ההצלחה שלו ומיליוני ההשמעות, הם בהחלט שוקלים את העניין.
"זה מקומם ששוב פעם, משתמשים בעבודה שלי באופן לא הוגן." אומר קווין. "זה מרגיש כמו בגידה. לאמנים הצעירים והעולים שנמצאים שם, אנחנו מקווים שתיקחו את זה כאזהרה, לדעת את הזכויות שלהם ולהתייחס לזה כמו עסק."
https://www.youtube.com/watch?v=5OXK4cI1waM
תמונה ראשית: Jonathan Borba