סערה במצרים: המרכז המצרי לזכויות כלכליות וחברתיות (ECESR) הגיש תביעה רשמית במטרה לעצור באופן מיידי קיום מסיבות ופסטיבלים גדולי־ממדים סמוך לפירמידות בגיזה – אחד מאתרי המורשת העתיקים והחשובים בעולם.
התביעה, שהוגשה בשם האגיפטולוגית ד"ר מוניקה חנא, מדריכת התיירים והחוקרת סאלי סלאח אל-דין, ועורך הדין מאלכ אדלי, טוענת כי אירועי המוזיקה האלקטרונית שנערכים באזור מהווים סכנה ממשית למבנים בני 4,500 השנים. לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, מערכות הסאונד העוצמתיות גורמות לרעידות ולרטט שעלולים לפגוע ביציבות האבנים העתיקות, בעוד שמערכות הלייזרים והאורות מפרות תקנות בינלאומיות של אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו.
העתירה מופנית נגד משרד התיירות המצרי, המועצה העליונה לעתיקות ומושל גיזה, שלפי התובעים “התרשלו בתפקידם לשמור על האתר ההיסטורי, על אף התרעות חוזרות ונשנות”. הרקע לתביעה הוא סדרת אירועים בולטים שהתקיימו במקום בשנים האחרונות, בהם הופעות של אמנים כמו קרל קוקס וקיינמוזיק, שעוררו ויכוח ציבורי על המסחור של אחד מסמלי התרבות הגדולים של מצרים.
האירוע האחרון שהצית את הדיון מחדש היה ההופעה של אנימה שנערכה ב־10 באוקטובר, ומשכה אליה למעלה מ־15 אלף משתתפים, בהם אלפי תיירים מחו"ל. התביעה מסתמכת על חוקת מצרים, חוק הגנת העתיקות משנת 1983, ואמנת אונסק"ו לשימור אתרי מורשת עולמית – ומבקשת לאכוף את ההגבלות הקיימות על שינויים או התקנות בקרבת אתרים עתיקים. לפי דברי התובעים, המשך קיום האירועים “מהווה סכנה חמורה לשלמות הפירמידות ולמורשת התרבותית של מצרים”, ואף עלול לפגוע במוניטין הבינלאומי של המדינה בכל הנוגע לשימור אתרי עתיקות. הדיון בתביעה צפוי לעורר שיח רחב במצרים ובעולם על האיזון שבין תרבות עכשווית לבין שימור היסטוריה בת אלפי שנים.
תמונה ראשית: Nicko Guihal