a state of trance, או אסוט, הוא פסטיבל הטראנס הכי גדול ומפורסם בעולם והוא נחשב ליעד נחשק גם אצל הקהל הישראלי. מדי שנה, האירוע מתקיים בשביל לחגוג את יום ההולדת של התוכנית המיתולוגית של ארמין ואן ביורן אשר החלה בשנת 2001. השנה ולאחר עשור בו הפסטיבל התקיים בעיר אוטרכט, אסוט עברו לביתם החדש ברוטרדם והפכו את החגיגות לסוף שבוע שלם של ימי אירוע, הרצאות ופאנלים. האירוע משך אליו מספר מטורף של כ-40,000 מבקרים וביניהם גם מאות ישראלים. כתבת מגה טיקטס נסעה לבדוק את האירוע החדש וחזרה עם כל הממצאים.
רקע
פסטיבל אסוט התקיים בעיר אוטרכט למעלה מעשור והיווה את החגיגות המרכזיות של תוכנית הרדיו המהוללת של ארמין ואן ביורן. התוכנית, a state of trance, החלה את דרכה כבר בשנת 2001 והפכה למשדר שהכי מזוהה עם הז'אנר בעולם. כיום, יש לתוכנית מעל ל-40 מיליון מאזינים שבועיים בכ-84 מדינות ואזורים שונים בעולם. השנה זו היתה הפעם הראשונה בה הפסטיבל עבר לעיר הגדולה רוטרדם והפך לחוויית סופ"ש כוללנית עם שני לילות אירוע שלמים, הרצאות ופאנלים.
המיקום
ימי המסיבות התקיימו בלילות שישי ושבת החל מהשעה 22:00 ועד 06:00 בבוקר. למי שהיתה כניסת VIP, יכול היה להיכנס שעה קודם לסט בלעדי. הפסטיבל התקיים באולם הרוטרדם AHOY שהוא כמו גני התערוכה שלנו בתל אביב. לאירוע יכולתם להגיע בקלות ובנוחות עם המטרו המקומי, בחזור לא היה מטרו בשעה שהפסטיבל נסגר ולכן הם אירגנו שאטלים בתשלום עד למרכז העיר. המתחם עצמו עוצב בערכת הנושא של אסוט עם שלל דגלים, שלטים, תצוגות אינטראקטיביות ואורות מרהיבים מעל הרחבות. הסאונד היה מעולה ובכל מקום שעמדתם על הרחבה ניתן היה להנות מהמוזיקה באופן מלא.
בפסטיבל היו דוכני מזון רבים, שתייה, סחורה, שלל אזורים עם שירותים שנוקו באופן סדיר ומילאו סבון (לצערנו הרב זה לא תמיד המצב). אזור האוכל היה גדול ומלא בשולחנות וספסלים בהם ניתן גם היה לנוח. המקום חומם כך שברגע שהשארתם את הדברים בלוקר, יכולתם להנות מטמפרטורות נעימות ולחשוף את בגדי הפסטיבל הכי יפים שיש. היה אזור מיועד לעישון והסדרנים אף אכפו שלא יעשנו בתוך המתחם. כתוצאה, על הרחבה היה נעים ומאוורר ואנשים לא חנקו אף אחד עם הסיגריות שלהם. בכניסה לאירוע כל מבקר קיבל טוקון מיחזור שבאמצעותו הוא לא שילם אירו נוסף על שתייה. קניתם שתייה עם טוקון ואז אחרי זה החזרתם את הכוס ולא שילמתם אירו יותר. השיטה הזאת עבדה והרצפה בהחלט נראתה יפה מאוד בשביל כמות כזו גדולה של קהל. מבחינת המיקום, היה לנו פה את כל מה שצריך בשביל פסטיבל איכותי ומצוין.
הליין אפ
הפסטיבל כלל חמש במות ו-60 אמנים מגוונים מכל רחבי העולם וקצוות הספקטרום האלקטרוני. באירוע נכחו גם אמנים כמו מורטן עם ה- FUTURE RAVE שלו, כוכבת הדיפ האוס העולה PRETTY PINK, חביבת הקהל הישראלי ומלכת הטכנו המלודי מיס מוניק, מפיק הטכנו המוכשר יוריס וורן, אוליבר הלדנס בזהות הטכנו שלו – HI-LO ועוד רבים וטובים. ארמין אף נתן B2B מעוד מעניין יחד עם אוליבר ויוריס וורן, מהלך מפתיע ומגניב מאוד. מה שמעניין באירוע הזה הוא שעל אף שהוא מוקדש לז'אנר הטראנס והוא הכי מזוהה איתו, ניכר מאוד שהשינויים שעוברים על עולם המוזיקה האלקטרונית לא פוסחים גם על הפסטיבל הזה. זה לא סוד שבשנים האחרונות ז'אנר הטכנו ובמיוחד הטכנו המלודי, הפכו למין מיינסטרים והחל למשוך קהל גדול בהרבה מהסגנונות הבולטים של העשור הקודם – EDM ביג רום וטראנס.
לאסוט היו שתי ברירות – או להמשיך להיות רק טראנס ולמשוך קהל מועט יותר ומבוגר או להתקדם עם הלך הרוח, לגוון את הליין אפ ולמשוך קהלים חדשים. אסוט, עשו את ההחלטה החכמה של לגוון ולחדש את עצמם וכך להגיע לקהלים חדשים שלא היו מגיעים לשם אלמלא השילוב של הטכנו באירוע. היו כאלה שביקרו ואמרו שהליין אפ לא היה טראנסי מספיק והיה יותר מדי טכנו, אבל כשאנשים מגיעים לטכנו, הם נחשפים גם לטראנס ואז יש לנו פה קהל חדש של מעריצים. אז כן, לדעתי ההפקה עשתה פה החלטה חכמה מאוד ואני אישית מאוד אוהבת שיש גיוון בליין אפ ואפשר לשמוע מספר סגנונות שונים באותו הערב.
גאווה ישראלית
מפיקים ישראלים היו מאז ומתמיד מובילי התחום בז'אנר הפסיי-טראנס. האנרגיה שלנו ואווירת ה"יאללה בואו נעשה שמח" מתרגמת לסגנון הזה באופן מצוין וכתוצאה מכך, האמנים שלנו מככבים ברחבי העולם ותופסים במות באירועים הטובים ביותר. שלושה הרכבים ואמנים שלנו נכחו בליין אפ של פסטיבל אסוט השנה – אומיקי ואינפקטד מאשרום גב אל גב עם ויני ויצ'י. אומיקי סגר את יום שישי ונתן סט מעולה ואנרגטי ואינפקטד יחד עם מתן מויני ויצ'י הופיעו בשבת על הבמה הראשית והרעידו את כל הפסטיבל עם המוזיקה המחשמלת שלהם. השלושה אף הזמינו את אומיקי לבמה וניגנו את הרמיקס החדש שלו ל- YAMA יחד עם TERRA. כמובן שבתקופה הטראגית שאנחנו נמצאים בה, זו בהחלט היתה הרבה יותר מסתם הופעה. לפחות שלושה דגלים ישראלים התנוססו על הרחבה במהלך הסט ונראה שכל ישראלי שהיה בקהל הרגיש את העוצמה של המוזיקה שחלחלה עמוק – "לא נפסיק לרקוד".
סטים בולטים
בנוסף לסטים המצוינים שציינתי בסעיף הקודם היו עוד כמה שאני אישית מאוד אהבתי. כמובן שלא יכולתי להיות בכולם אז אני אציין את מה שלדעתי הכי בלט. מפיקת הדיפ האוס העולה PRETTY PINK מגרמניה היתה מצוינת. היא ניגנה באותו זמן עם הסלוט הנחשק של ארמין על הבמה הראשית כך שזה היה אתגר. עם זאת, הבמה היתה מלאה לגמרי והסט שהיא נתנה היה אנרגטי ומגוון והקהל השתגע! היכולות הטכניות של הבחורה הזו הן מאוד מרשימות והיא נותנת מעברים שכמה דיג'יים על הבמה הראשית של טומורולנד אפילו לא יכולים לעשות. זו היתה הופעה מצוינת ואני מאוד נהנתי. הלאה נמשיך אל אוליבר הלדנס המקסים שהופיע בדמות הטכנו שלו, HI-LO. אוליבר היה מדהים והסט גב אל גב שלו עם ארמין בהמשך הערב היה פשוט מעולה וכלל כמה קלאסיקות מגניבות ביותר שהיה פשוט כיף לשמוע. הגב אל גב של ארמין יחד עם יוריס וואן היה משב רוח רענן. השניים כבר שיתפו פעולה כאשר ניגנו בתוך המטרו ברוטרדם לפני האירוע. ניפרה שלנו נתנה סט מצוין והזכירה לכולנו למה היא מלכת הטראנס העולה. מורטן מלך ה- FUTURE RAVE השתלב בצורה מושלמת בתוך הליין אפ והאווירה והצליח להרקיד כל אדם שנכח במקום. הסט שלו היה כיפי ואנרגטי. זו היתה הפעם השנייה שהוא היה בליין אפ ואני מקווה מאוד שהוא יחזור גם בשנה הבאה.
המסביב
כאמור, השנה הפסטיבל הפך להיות חווית סוף שבוע כוללנית, ומה זה אומר בעצם? אסוט החלו שיתוף פעולה עם מלון בעיר והפכו אותו למלון אסוט. אורחים יכלו לסגור בו חדרים וזה כלל חבילה שלמה של אירועים, אירוח והשתתפות בפעילויות. במלון ניתן היה להשתתף בפאנלים, הרצאות ומסיבות אקסקלוסיביות. לצערי, לא היתה לי גישה לפעילויות הנוספות כך שאני לא יכולה להעיד על כך יותר מדי. עם זאת, אני חושבת שזה ממש מגניב כאשר פסטיבל הופך את הסופ"ש לחוויה שלמה שבה אפשר להעביר את היום בפעילויות מעניינות ולפגוש אנשים עם אותה האהבה למוזיקה.
הקהל
ניתן היה לראות שרוב הקהל באירוע הוא מעל גיל 30 אף כי היו גם הרבה צעירים, במיוחד בהופעות כמו אוליבר הלדנס ויוריס וורן. המוני בינלאומיים הגיעו לאירוע הזה מכל רחבי העולם, מה שרק מוכיח כמה שאסוט חשוב לאנשים וכמה שקהל המעריצים של ארמין ואן ביורן נאמן לו ועוקב אחריו כבר עשרות שנים. אני מאוד נהניתי מהאיכות של הקהל, לא היו דחיפות או תקריות אלימות או הרבה אנשים שנראו הפוכים. כולנו יודעים שאיכות הקהל זה חלק חשוב מאוד בחוויה הכוללנית ופה בהחלט נראה כי המעריצים הגיעו לכאן בשביל המוזיקה וההנאה.
ההפקה
בכל פעם שאני הולכת להפקה הולנדית אני תמיד מתפעלת מאיכות האירועים שהם מפיקים. כמעט כל פרט כאן מחושב ורואים שיש להם שנים של ניסיון. אולם ה- AHOY היה מקום חדש לפסטיבל אסוט ובכל זאת הם הצליחו להרים פה אירוע ללא רבב. כבר שנים שחברת ההפקות ההולנדית ALDA מארגנת אירועים מרהיבים בכל רחבי העולם. התקלה היחידה שלהם התרחשה בשנת 2016 כאשר מפיק הטראנס הוותיק, פול ואן דייק, התרסק במהלך הסט שלו אל בור בתוך הבמה. התאונה הזאת השאירה אותו עם פציעות רבות וכתוצאה מכך החל מאבק משפטי שבסופו של דבר הוא ניצח ולזכותו נפסקו פיצויים. למרבה הצער, הפיצויים לא הגיעו אליו עד היום. האמת, פול ואן דייק הוא חלוץ בעולם הטראנס והוא בהחלט היה חסר באירוע הזה. אני מקווה שיום אחד העניין הזה יסתדר ונוכל לראות שוב את פול באירועי אסוט.
נקודות לשיפור
כמו שאמרתי, היה פה באמת אירוע מצוין כך שאין יותר מדי מה להוסיף. הדברים היחידים שהייתי משפרת זה להוסיף יותר אבטחה ביום שבת כי לקח לי 25 דקות להיכנס. בנוסף, שווה לבדוק אם אפשר להוסיף שעה נוספת ביום שבת כדי שאנשים יוכלו לנסוע בחזרה עם המטרו. בבר היה שימוש בכוסות פלסטיק חד פעמיים שלדעתי צריכים להחליף בכוסות פלסטיק קשיח בשביל באמת לעזור לסביבה. עוד דבר זה שהיה נחמד אם היו אירועים למבקרי אסוט שאינם רק לאורחי המלון או ל-VIP. פופ אפים חינמיים כמו שיש ב-ADE היו יכולים להיות ממש מגניבים ולהוות אזורי מפגש של רייברים מכל העולם.
לסיכום,
היתה לי חוויה מדהימה בפסטיבל A STATE OF TRANCE 2024, זה אירוע מושקע ואיכותי והעיר החדשנית רוטרדם היא בחירה מצוינת לביתו החדש. אני מאוד ממליצה לכל מי שחובב את הז'אנר לנסוע בשנים הבאות, זה אירוע ששווה מאוד את ההשקעה וניתן לשלב אותו עם ימי תיירות כיפיים בהולנד המהממת.
נתראה בשנה הבאה!
להרשמה מוקדמת ל-a state of trance 2024