דניק, או דן מורס בשמו האמיתי, הוא אחד מכוכבי ה-EDM הגדולים ביותר בעשר השנים האחרונות. הבחור המוכשר הוא רזידנט קבוע של פסטיבל טומורולנד עוד משנת 2013 והצליל הייחודי שלו הוא הקלאסיקה שכולנו אוהבים. דניק הוא בן טיפוחו של האגדה הארדוול ובן בית בלייבל המצליח REVEALED והוא חוזר כעת לישראל לתת לנו את הסט המטורף שכולנו רוצים לשמוע! לרגל ההגעה המרגשת, ישבנו עם דניק לראיון מיוחד, בלעדי ועמוק. וגם – מה קרה כשהארדוול ניסה להכין לו ביצים קשות?
איך ומתי התחלת את הקריירה המוזיקלית שלך?
זה התחיל לפני המון זמן. כבר כשהייתי קטן, סביבות גיל 5-6, ישבתי עם הראש בתוך הרמקול כשסבא שלי האזין למוזיקה קלאסית. עם הזמן כשהתבגרתי הייתי מאזין להמון מוזיקה והתחלתי לנסות לעשות מיקסים עם הציוד שהיה אז, הייתי מקליט נגיד מהרדיו ועושה מאש אפים…היו אז עוד קלטות. הייתי ממש חנון של מוזיקה. בהמשך התחלתי לנגן לחברים שלי, וזה היה עוד בחטיבה, אבא שלי היה מסיע אותי עם הציוד. היו קוראים לי אז דיג'יי דן.
יום אחד, מכר של אבא שלי היה אמור לנגן במועדון כאן בעיר שלי, ברדה, אבל הוא חלה ולא יכל להגיע. הוא התקשר לאבא שלי וביקש שאני אגיע להחליף אותו כי הוא שמע שאני גם מתקלט. הלכתי על זה אבל ממש פחדתי. לקחתי את כל הדיסקים שהיו לאבא שלי כי רציתי שזה יהיה ממש טוב. בסופו של דבר, ניגנתי כל הלילה וזו היתה הצלחה גדולה. אחרי אותו לילה, אמרתי לעצמי שאני רוצה להשתפר ולהפוך לדיג'יי. עם הזמן, המשכתי ויצרתי מאש אפים והופעתי במקומות בברדה וככה הלכתי והתפתחתי. יום אחד, פסטיבל שהגיע לעיר שלי עשה תחרות דיג'יים שבה זכיתי והפרס היה לנגן בפסטיבל. בהמשך, הכרתי את רוברט [הארדוול] שהוא גם מהעיר שלי, ברדה. באותה תקופה שנינו היינו בהתחלה אבל הוא כבר צבר ניסיון, שיחרר רמיקסים וניגן במועדונים ברחבי הולנד. היינו מתכתבים אחד עם השני ב-MSN MESSENGER ושולחים אחד לשני קטעים של מוזיקה. הוא זה שלימד אותי איך להשתמש בתוכנת העריכה LOGIC. באותה תקופה הינו כל הזמן עובדים על מוזיקה חדשה. ואז יום אחד הוא מתקשר אלי ומודיע לי שהוא נוסע לסיבוב הופעות בארצות הברית ועל הדרך שאל אם אני רוצה להיות הדיג'יי חימום שלו. הוא אמר שיש לי המון פוטנציאל. הייתי בשוק, לא ידעתי אם אני יכול אפילו לנסוע כי היתה לי משרה מלאה בתור מנהל שיווק.
ועם מי התייעצת?
דיברתי עם ההורים שלי והם אמרו שזה ממש מיוחד. להם לא היתה אפשרות לבחור את המקצוע שהם אהבו ולי כן. "יש לך את הגב שלנו", הם אמרו. "מקסימום תמיד תוכל לחזור לעבודה הרגילה שלך." והם הניעו אותי, החלטתי ללכת על זה וככה כל הקריירה שלי התחילה. ההחלטה הכי טובה שלי אי פעם, אני מניח.
מה היה הדבר שהכי הניע את הקריירה שלך, האם זה היה הטור הזה או משהו אחר?
אני חושב שאלה היו כמה גורמים. זו היתה התקופה של "תור הזהב של ה-EDM" כמו שאנשים מכנים את זה. אזור שנות 2011 כשהסווידיש האוס מאפיה היו ממש גדולים. (הם למשל היו השראה ממש גדולה בשבילי). בשנת 2012 הארדוול פתח את הלייבל שלו – REVEALED RECORDINGS ושנינו הוצאנו את הטראק הראשון שלנו בו. אני מאוד גאה בלייבל הזה, גם פרסמתי את זה בדיוק באינסטגרם. כנראה שההצלחה הגיעה מהמון גורמים בבת אחת, זה היה הטיימינג המושלם. זה עזר כמובן שהארדוול שם אותי על הבמה אבל עדין הייתי צריך לעבוד קשה מאוד, בלי הנחות. גם אני היום מנסה לדחוף כישרונות צעירים ולעזור, כי אני חושב שזה מאוד חשוב בתעשייה. אני עושה את זה גם עם הלייבל שלי FONK וגם בדרכים אחרות. אני חושב שלכל אחד מגיעה הזדמנות.
תספר לנו על הרגע המדהים ביותר בקריירה שלך.
קצת קלישאתי, אבל הרגע הכי מדהים בקריירה שלי היתה הפעם הראשונה שניגנתי על הבמה הראשית של פסטיבל טומורולנד – זה כמו ליגת האלופות במונחי כדורגל. זה ממש נתן דחיפה לקריירה שלי. הסט הזה קיבל למעלה ממיליון צפיות באותה תקופה וקיבלתי המון מעריצים חדשים שהגיעו משום מקום, רק כי הם אהבו את מה שהם ראו בטומורולנד. זה משהו שאני ממש גאה בו. ממש לא ציפיתי לזה, הייתי כל כך לחוץ במשך כל הסט. אבל גם נרגש! אפילו עשיתי טעות קטנה בסוף. הקטע פה הוא שאתה לא מנגן רק למי שמולך אלא לכל העולם. זה מוקלט ואנשים צופים בך בזמן הסט ואחריו.
כמה פעמים ניגנת בטומורולנד?
מאז שנת 2013, כל שנה. אני מאוד אסיר תודה על כך. גם בקיץ הקרוב אני אהיה שם, ב- ROSE GARDE.
ציינת שאתה חבר טוב של הארדוול, ספר לנו על רגע ממש מצחיק שקרה בין שניכם.
יש לי סיפור ממש אישי ומצחיק. בזמנו גרתי לבד בברדה ושם גם היה האולפן שלי. עבדנו על שיתוף פעולה והוא הגיע אלי בסביבות ארוחת הצהריים, אז ביקשתי ממנו שיכין לנו ביצים או משהו כזה. והוא אומר – כן בטח אני על זה. אז הוא ירד למטה ואני הייתי למעלה ואז פתאום אני שומע רעשים של סירים ומחבתות והוא בא אלי ושואל איך אני רוצה את הביצים ואני אומר לו – משהו כמו מדיום, זה בסדר. אוקיי אז 8 דקות, כן 8 דקות. ואז אנחנו יורדים למטה אחרי השמונה דקות ואני רואה שהוא ניסה לבשל ביצים קשות בלי מים! אמא שלו תמיד בישלה לו אז לא היה לו מושג. אבל הוא חשב שהוא יכול לעשות את זה. היום הוא כבר למד לבשל ועכשיו הוא עושה את כל הקטע עם ה- FINE DINING אבל בזמנו הוא לא ידע כלום. את יכולה לדמיין כמה צחוקים הרצנו עליו אחרי זה [צוחק].
באיזה מקום אתה הכי אוהב לנגן?
זו תמיד שאלה קשה, כמו לבחור מי הילד האהוב עליך. בסיבובי ההופעות הייתי במקומות ממש מדהימים אבל מה שהכי בלט זה יפן וטוקיו. לאנשים שם יש כזאת תשוקה למוזיקה, ממש כמו בישראל. המעריצים שרים איתך, מכירים הכל, אפילו אם זה עדין לא שוחרר הם מכירים את זה. הם גם מביאים דברים שהם הכינו במיוחד בשבילך להופעה או מחכים בשדה תעופה. אני גם אוהב קהלים משוגעים כמו בקנדה למשל שעשיתי שם סיבוב והם קפצו והשתגעו במשך כל הסט.
יש מועדונים מסוימים בעולם שאתה ממש אוהב לנגן בהם? מבחינה הפקתית?
NEW CITY GAS במונטריאול קנדה. Club epic בפראג ממש מגניב. באסיה וסין במיוחד יש לך מועדונים מטורפים עם שירותים מזהב, מזרקות שזורמות מעלי בזמן שאני מנגן וממש כל פרט מדוקדק.
הישראלים לא יודעים, אבל ביום שאתה מגיע מתקיימות בהולנד אירועי "יום המלך" (עם חגיגות דומות ליום העצמאות אצלנו) ואתה וויתרת על זה בשבילנו!
כן, היו לי שתי אופציות לנגן ביום המלך אבל האמת ששמעתי ממאטיס וסאדקו כמה שהקהל פה מדהים והחלטתי ללכת על זה. אני לא יכול לחכות לנגן.
מה אתה אוהב לעשות כשאתה לא עובד ומפיק מוזיקה?
אני אוהב ללמוד, להתאמן לשמור על הבריאות שלי ולבשל.
יותר טוב מהארדוול?
כן אני שם מים כשאני מכין ביצים קשות [צוחק]. אני אוהב כדורגל, אני גם מעריץ גדול של פורמולה 1. יש לי גם כל מיני פרויקט צדדיים ועסקים שאני עובד עליהם.
אתה חושב שתמשיך להתעסק עם מוזיקה עד הפרישה או שיש לך עוד רעיונות ודברים שאתה רוצה להתעסק בהם?
למען האמת, תמיד אמרתי שבניתי את הסטודיו שלי לא רק לעצמי, אלא גם בשביל אנשים אחרים. אני מפיק מוזיקה גם לאחרים, עשיתי את זה במהלך הקורונה. GHOST PRODUCTION וגם עזרה עם MIX AND MASTER. מעבר לכך, יש לי עכשיו המון ניסיון בתעשייה ולהרבה אנשים אין את הידע המקצועי והמשפטי הזה כשהם מתחילים, כמו חתימה על חוזים ודברים כאלה, כך שהם בסוף יוצאים מופסדים. אני רוצה לעזור להם לעשות את זה נכון ולמנוע טעויות שאני עשיתי כשרק התחלתי. פרויקט נוסף הוא חברת הבגדים שאני עובד עליה עם שני חברים שלי, זה נקרא club 24. זה בגדים שמתאימים את עצמם לסביבת עבודה אבל גם ליציאה אחרי זה עם שינוי קטן שאתה יכול לעשות בהם. זה התחיל כי ניסיתי לחפש משהו כזה ולא היה אז פשוט יצרנו את זה. התחלנו לפני שנה וחצי בערך. יש לי גם פרויקטים שאני משקיע בהם מהצד, בקיצור כן אני עסוק. מה שכן, המוזיקה בשבילי היא תמיד במקום הראשון. זה נותן לי כל כך הרבה מוטיבציה ואנרגיה, אני כל כך אסיר תודה על כל מה שכבר השגתי בקריירה בת 12 השנים שלי. אני עדין מרגיש שיש עוד הרבה שעתיד לבוא. עדין יש לי את האנרגיה ואני עדין מלא בתשוקה. אני לא אומר שאני אעשה את זה כל החיים עד גיל 50 כמו טייסטו או דיוויד גואטה, הם בליגה אחרת וממש אגדות. זה לא משהו שאני מכוון אליו אבל גם לא אומר שאני לא אופיע בגיל 50. כרגע אני עדין צעיר עם המון אנרגיה בתוכי [מחייך].
בוא נדבר קצת על התעשייה כרגע. באיזה מקום אתה חושב שהתעשייה נמצאת בו עכשיו?
אני אוהב את זה, כולם כרגע מערבבים בין ז'אנרים. כמו למשל מאדיקס, שהיה ממש ביג רום EDM, מגיע מ-REVEALED עם המון מוזיקה מסחרית ועכשיו הוא מצליח מאוד בעולם הטכנו. אז מה זה בעצם טכנו? זה תחום שממש אפשר למתוח בו את הגבול. יש המון מפיקי טכנו ידועים שמנגנים את המוזיקה שלו שזה מגניב לראות ואני אוהב את זה. הכל מתחיל להתערבב. אני מאוד אופטימי לגבי איך שהכל מתפתח, כי ככה גם הדברים התחילו בשנת 2011, מוזיקה הגיעה מטכנו והאוס והתקדמה לעבר הפרוגרסיב כמו סווידיש האוס מאפיה למשל ואז כל בועת הביג רום של הארדוול. אני חושב שהכל בא במעגלים, זה מתפתח, אבל עדין מגיע במעגלים. אני חושב שאנחנו כמעט על מפתן הדלת של שלב חדש. למשל אני עכשיו עשיתי קאמבק ב-REVEALED אחרי ארבע שנים עם טראק פרוגרסיב האוס אולד סקול והתגובות היו מעולות. אנשים ממש כתבו שסוף סוף הם שומעים את המוזיקה הזאת יותר מביג רום טכנו, למשל. עכשיו כמובן שאני לא נגד זה, אני פשוט אומר שאנשים עכשיו שוב פתוחים לסגנון כזה של מוזיקה. הפופולאריות של מרטין גריקס עוזרת למשל, הוא עדין מנגן את המוזיקה הזאת בפסטיבלים גדולים ברחבי העולם. אני באמת מאמין שאנחנו נמצאים בפתחו של קאמבק. אנשים אוהבים שירים טובים – מילים מוצלחות, מלודיות וכל הדברים האלה. זה לעולם לא יצא מהאופנה. כך שאני בטוח במוזיקה שאני מנגן שלפני כמה שנים באמת לא היתה כל כך פופולארית. אני גם לא הבחור שיקפוץ עכשיו על טרנד כי זה מגניב, זה לא מי שאני כאמן – כדניק. אני עדין אוהב להפיק את המוזיקה הזאת. בזמן הקורונה הכל היה סגור ולא ממש ידעתי מה להפיק, לא הייתי בטוח במה יקרה עכשיו. אחרי הקורונה, הופעתי בטומורולנד על במת הקלאסיקות 2010-2012 והאנרגיה של הקהל היתה מטורפת וזה כל כך שימח אותי והבנתי שאני צריך להישאר עם מה שאני אוהב. גם הבוקרים אומרים לי שהם סוגרים אותי כי יש לי את הצליל דניק הזה שאנשים אוהבים אז אם אני פתאום אלך על טכנו אז זה לא יעבוד.
וזה מוביל אותנו לשאלה האחרונה – מה התוכניות שלך לזמן הקרוב ולקיץ?
מאז שנת 2022 אני משחרר טראק חדש בכל חודש. זה יכול להיות להיט מועדונים, קלאבי אחר או פרוגרסיב. בדיוק החתמתי את השחרור החדש שלי ב- REVEALED שזה FOLLOW UP לטראק THE REASON. זה טראק פרוגרסיב מגניב שאני ממש שמח לגביו ואפילו חושב שהוא יותר טוב מ- THE REASON. אני חושב שיש כרגע שילוב מצוין של ישן וחדש שאני רוצה להביא אל הקהל שלי. אני משחרר כמובן על הלייבל שלי FONK RECORDINGS אבל גם ב- spinnin’, פרוטוקול וכמובן REVEALED. זה נחמד לשחרר בלייבלים שונים כי לכל טראק יש קהל אחר ולפעמים זה מתאים יותר לכאן ולפעמים מתאים יותר לשם. בדיוק השקתי מחדש את תוכנית הרדיו החודשית שלי – Dannic presents Fonk Monthly Mix שמכילה טראקים חדשים, מוזיקה נבחרת, מאש אפים וכמובן – כישרונות חדשים. מבחינת הופעות יש לי את טומורולנד, פרוקוויל, כמה אירועים בהולנד, אסיה אירופה וכמובן – ישראל בעוד שבוע. הולך להיות ממש מגניב!
אל תחמיצו את דניק מחית את אווירת הטומורולנד האהובה עלינו, מוצ"ש הקרוב במועדון הגגרין תל אביב