סצנת הטכנו בישראל היא מהגדולות בעולם, אין עוררין לכך שחיי הלילה בתל אביב הם משהו מיוחד, האנדרגראונד חי ובועט. ישראל נחשבת למקום ממנו יוצאים מפיקי טכנו ברמות הגבוהות ביותר והמוזיקה שלהם מתנגנת בכל מקום אפשרי.
בשנתיים האחרונות הסצנה עוברת קצת שינוי, דור חדש של יוצרים נכנס למשחק והסאונד בהתאם. שילוב אלמנטים מז׳אנר האסיד, בס קופצני והרבה כוח הם רק חלק מהדברים שהחברים החדשים הביאו איתם לשולחן.
יחד עם הגדילה של הסצנה, החשיפה לקהל הרחב הרבה יותר גדולה, אנשים נפתחים לעולם הטכנו ומתחילים להרחיב את הטעם המוזיקלי שלהם.
בשביל להבין קצת יותר על מה קורה במחתרת הישראלית, פנינו לשניים מהמפיקים הבולטים שיש לדור החדש להציע, רוי מילר (Millero) ורועי מלכה (Alt Control) בשביל לספר לנו קצת על הסצנה מהזווית שלהם:
היי, ספרו לי קצת על עצמכם, איך הכל התחיל? רוי נתחיל איתך:
״אני רוי מילר, בן 23 מקריית חיים. התחלתי לתקלט בגיל 13 באירועים קטנים, בת מצוות ומסיבות ימי הולדת. תמיד היה לי בראש להגיע למועדונים וקצת לפני הגיוס התחלתי להגיע יותר לפאבים ומקומות גדולים אבל הצבא קצת עצר לי את התהליך.
כשחזרתי לנגן לקראת סוף השירות התעקשתי שאני רוצה לפתוח את הערב עם טכנו, (דבר שלא תמיד היה נהוג) ואז להמשיך את הערב ולנגן מיינסטרים. במשך שנתיים שלוש ניגנתי במועדונים הכי גדולים שיש לצפון להציע, ואז פרצה הקורונה.
כשישבתי בבית כל כך הרבה זמן הגעתי למסקנה שאני חייב להתחיל להפיק מוזיקה, לקחתי מורה פרטי ובמשך שנה וחצי כל שבוע הייתי מגיע אליו לשיעור בשביל ללמוד ולהתפתח.
אחרי הרבה עבודה ניסיתי להחתים את הטראק הראשון שסיימתי, Too Far Gone, שלחתי הודעה ללייבל גדול באיטליה ובגלל הקורונה הוחלט הוא ישוחרר בנובמבר 2021.
שנה אחרי אחד מהשותפים ללייבל, מוסמצ׳י, פתח את הסט שלו עם הטראק שלי ובגלל כל ההייפ החליטו לשחרר אותו ביולי 2021. הטראק התנגן בכל העולם ומשם הכל התחיל לפרוח, החלטתי שאני עוזב את המיינסטרים ושאני מתרכז רק במה שאני אוהב, את הטכנו.
עם הזמן הטראקים שלי החלו להתנגן בסטים של סולומון, לייבלים כבר הכירו את השם שלי והתלהבו ששלחתי להם דמואים. הקטעים שלי הגיעו למקום שני בביטפורט והעתיד צופה לנו רק טוב.״
View this post on Instagram
ואתה רועי? איך הדברים התגלגלו?
״אני רועי מלכה, בן 24 מהקריות. בדומה לרוי אני גם התחלתי לנגן בעולם המיינסטרים והמועדונים בגיל 14. התחלתי בתור דיג'יי ובגיל 18 החלטתי שאני רוצה להתחיל להפיק מוזיקה, ככל שהזמן עבר נהייתי חלק מהותי מחיי הלילה בצפון, אבל אז הגיעה הקורונה.
גם לי הקורונה גרמה לחשוב קצת והבנתי שהטכנו זה מה שאני רוצה באמת ובזה אני רוצה להתרכז. המיינסטרים כבר לא משך אותי והאהבה שלי לז׳אנר האלקטרוני שמה אותי בנקודה בה אני צריך להחליט, ובחרתי ללכת עם הלב.
הטראק המקורי הראשון שלי שיצא החוצה היה "Senegal", הוא יצא בלייבל הישראלי Camel Riders בדצמבר 2020 והוא היה הטראק שהתחיל את הכל. משם התחיל לשחרר מוזיקה בלייבלים בינלאומיים כמו MoBlack וHey Location.
הקטעים שלי החלו לתפוס בארץ ובעולם, הקטעים שלי נוגנו בפסטיבלים הכי גדולים שיש על ידי הדיג'יים הכי חזקים בסצנה. הרמיקס שלי ל"Farid" של דודו טסה עשה הרבה מאוד רעש בארץ ובסופו של דבר הוא יצא כרמיקס רשמי. אם הייתם אומרים לי לפני שנתיים שדודו טסה ישחרר רמיקס שאני עשיתי לשיר שלו כנראה שלא הייתי מאמין לכם.״
View this post on Instagram
בשנים האחרונות להגיד שטכנו נהיה קצת מיינסטרים זאת לא אמירה קשה, איך אתם חושבים שזה קרה? איך הטכנו נהיה דבר שכולם מכירים?
״הטכנו תמיד היה מאוד גדול בעולם, פשוט בישראל לא שמנו לב למה שקורה בחוץ. יש מסיבות ענק בלונדון וברלין שהם בירות טכנו עולמיות ובטומרונלד יש הרבה מקום לעולם של הטכנו, בארץ זה הגיע קצת באיחור.
רק לקראת סוף 2018 תחילת 2019 הסצנה הגיעה לארץ בבום גדול בצורה מאוד מיינסטרימית, אבל למרות הקורונה ולמרות הכל אני לא רואה את זה נופל בקרוב.
יש מיליון מסיבות של קהל שבאמת בא למוזיקה ולא הולך אחרי העדר, הם מגיעים לשמוע את האמנים ולהנות מהמוזיקה.״
לשני המפיקים הנהדרים יש הרבה במוזיקה בלייבל הישראלי Maccabi House. הלייבל של אחד מהאנשים הגדולים בסצנה המקומית, Adam Ten, הוא בין הלייבלים המובילים בעולם כיום, למרות שהוא הוקם רק מאוגוסט 2021.
האמנים השייכים ללייבל הם שילוב של הדור החדש יחד עם מפיקים שנמצאים זמן רב בסצנה המקומית, המגוון של האמנים הוא הכוח של הקבוצה המסקרנת הזאת. שילוב של טראקים שמחים ואפלים, סאונדים חדשים ומעניינים שמגיעים לכל רחבה בעולם.
מתוך 23 קטעים של הלייבל, 21 היו מהם בשלב מסוים חלק מהטופ 10 ברשימת האינדי דאנס של ביטפורט. על שלוש מתוך חמשת הטראקים הכי גדולים של הלייבל אחראים Millero או Alt Control, שהם כמובן רוי מילר ורועי מלכה.
בואו נדבר רגע על הז'אנר הזה שנקרא אינדי דאנס, המוזיקה שלכם היא לא אינדי, אבל היא גם לא טכנו, איך הייתם מגדירים את זה?
״קשה להגדיר, אינדי דאנס יכול להיות עצוב והוא יכול להיות גם שמח, לפעמים הוא דומה להאוס ולפעמים מאוד אינדי.
מכבי האוס היא סוג של בית למוזיקה שלא הייתה פה עד היום, לפעמים יש לי טראק שאני מסיים ואני לא רואה אותו משתחרר בשום מקום חוץ ממכבי האוס, זה פשוט לא דומה לשום דבר אחר בעולם."
"בזמן האחרון ההפקות שלי נוטות יותר לכיוון ההאוס, ופחות לטכנו אמיתי.
השחרור האחרון שלי "Optical Glitch" הוא שילוב של טכנו להאוס לאינדי דאנס, אני פשוט שם אותו שם כי הוא בדיוק על התפר.
האינדי דאנס הוא הכי קרוב להגדרה של המוזיקה שלי כי הוא לא שום דבר שקיים מלפני.״
אין ספק לכך שמדובר בגל חדש של מוזיקה אלקטרונית ישראלית אמיתית, השילובים של הז'אנרים השונים, הקטעים השמחים והאפלים, היכולת להכניס הרבה אלמנטים שלא חשבו עליהם ביחד וליצור משהו חדש, שלא שמעו בכל מקום לפני.
רוי מילר ורועי מלכה הם רק חלק מדור חדש שמגיע לשנות את הפנים של האנדרגראונד הישראלי, הסאונד החדשני שלהם ושל חבריהם לסצנה הוא בין הדברים הכי מסקרנים שקורים בסצנה העולמית והעיניים כולם אליהם.
את המוזיקה של Millero תוכלו למצוא כאן ואת של Alt Control תוכלו למצוא כאן.