הנוסחה הסודית של הפסטיבלים ברחבי העולם: 7 פרמטרים להצלחה

Nelly Weissfeld | 18.01.2018

שתפו את החברים

מה גורם לפסטיבל להיות מוצלח? מה מושך אנשים לפסטיבלים?

רייברים משקיעים המון (ולפעמים ה-מ-ו-ן) כסף, ארגון, זמן יקר וכמובן חופש בשביל להגיע לפסטיבלים.

הרבה פעמים אנחנו מוותרים על הנוחות של לחזור לבית חם ולמיטה נעימה בשביל קמפינג, קונים מגוון אביזרים כמו אוהל, ביגוד ודגלים.

מתחננים מהבוס לעוד יום ראשון חופשי בשביל שלא נהיה חצי מתים בעבודה. וכל זה, בשביל לממש את האובססיה שיש להרבה מאיתנו- פסטיבלים.

אז מה המרכיבים לפסטיבל המושלם? מהם הדברים הכי חשובים שמושכים את הרייברים, שנה אחרי שנה, במגוון מדינות. רק בשביל כמה ימים של התנתקות מוזיקלית?

1. לוקיישן

לוקיישן זה הכל. אנשים לא אוהבים לשבור את הראש ולעשות "מסע כומתה" בשביל להגיע לפסטיבל.

תוסיפו לזה את התחרות הגוברת ומגוון פסטיבלים שמתקיימים באותו הזמן.

המתחם צריך להיות אסתטי אך בו זמנית נגיש. נכון זה מאוד יפה שיש הרים, אגמים וגבעות מסביב, אבל אם זה נמצא בחור שאי אפשר להגיע אליו- זה לא פרקטי.

האזור צריך להיות נגיש בתחבורה ציבורית, גם כי לא לכולם רוצים להיגרר עם רכב וגם כי הרבה פעמים מדובר באוכלוסיה מאוד צעירה שאין להם עדין רכב. במידה והאזור לא נגיש בתחבורה ציבורית, הפסטיבל צריך לארגן הסעה יעילה ובמחיר סביר מתחנת רכבת או אוטובוס קרובה. בעבר קרו מקרים שמארגני פסטיבל לא סיפקו מספיק אוטובוסים לאירוע ואנשים נאלצו לקחת מוניות יקרות או לחילופין גבו מחיר על נסיעה הלוך חזור גם אם הנוסע רצה לקחת רק כיוון אחד.

נקודה נוספת היא שהאזור צריך להיות "ידידותי לפסטיבל", משמע שהאתר קמפינג לא יכול להיות מלא בבוץ או על אספלט וגם לא באזור של חיות מסוכנות (למשל נחשים ועקרבים ארסיים בפסטיבלים באוסטרליה).
עקרון נוסף הוא אם הפסטיבל מתקיים בעיר או מחוץ לעיר. אם הוא מתקיים ליד עיר אז הוא צריך להיסגר ב-12. פתרון מעניין שמצאו לכך בפסטיבלים זה אפטר פארטי עם אוזניות, וכך בעצם אין רעש לסביבה ואנשים יכולים להמשיך לחגוג.

2. תאריך

לבחור את התאריך הנכון לפסטיבל זה קריטי. יש שני דברים שצריך להתחשב בהם. הראשון זה המתחרים, צריך לבדוק איזה פסטיבלים גדולים מתקיימים באותו הזמן, אפילו כשטומורולנד מתקיים בבלגיה, יש עוד פסטיבלים במדינה. אבל, הקונספט שלהם מעט שונה והם מיועדים לקהל אחר.

דבר שני, זה מזג אוויר. אז נכון שאצלנו בארץ הסיכוי לגשם וקור ממאי עד ספטמבר הוא אפסי, אבל באירופה יורד גשם ועלולות להיות סופות גם בקיץ (לתשומת ליבו של מי שלוקח אוכל בלי כיסוי גשם).
פסטיבל Daydream בבלגיה התקיים כל שנה באפריל, ושנה שעברה הטמפרטורה בקמפינג בלילה היתה 0 מעלות. חוויה לא מרגשת בעליל, ואכן בשנה הבאה הפסטיבל עובר לחודש יולי.

3. לוגיסטיקה

ארגון, ארגון, ארגון.
לארגן פסטיבל זה כאב ראש אחד גדול, תחשבו כמה ארגון לוקח לכם בשביל מסיבת יום הולדת בבית. אז תחשבו מה זה פסטיבל של מאות אלפי אנשים. התכנון צריך להיות מאוד קפדני ומדוקדק ואין "יאללה" ועיגולי פינות.

החל מבניה חכמה של הבמות, לתכנון נכון של קמפינג, נגישות של משאיות וספקים לאירוע, פינוי של שירותים כימיים, דרכי גישה פנויים של עזרה ראשונה וטיפול מהיר ואפקטיבי בתקלות.
כך לדוגמא בטומורולנד, בשנים שירד המון גשם וגרם להרבה בוץ במעברים, הגיעו משאיות שהניחו משטחים על האדמה שכיסו את זה ואפשרו מעבר.
אז לכל מי שחושב שאם הוא יפיק פסטיבלים באירופה הוא יוכל להרים שוטים עם הארדוול כל הערב, תחשבו שוב.

4. בטיחות

אז כן, בטיחות זה אולי הדבר האחרון שמעניין אותנו כשאנחנו הולכים לפסטיבל. אבל קרו מספיק מקרים בעבר שהוכיחו כמה חשוב להיות ערוכים לתקלות בטיחות בפסטיבלים.

אנשים שנוסעים לפסטיבלים מבלים ימים אחרי ימים בשתיית אלכוהול מופרזת, חסך בתזונה ראויה ושתיית מים ויש כאלו שצורכים חומרים אסורים. אז כמובן שמארגני הפסטיבל לא יכולים לשלוט על השוטים שכל אחד מרים, אבל הם כן צריכים להיות ערוכים במידה ומשהו משתבש.

אז בכל פסטיבל אנשים נפצעים. זאת עובדה. לכן צוות עזרה ראשונה צריך להיות ערוך ומוכן בשביל להעניק טיפול ראשוני מהיר ככל הניתן. שנית, במגוון פסטיבלים תוכלו למצוא מופעי אש, זיקוקים, גלגלי ענק ועוד מתקנים שונים. חשוב לוודא תקינות של המתקנים האלה ועבודה נכונה.

למשל השנה בטומורלנד Unite בברצלונה, הבמה עלתה באש. במזל אף אחד לא נפגע, אבל בקלות זה יכול היה להפוך לאירוע רב נפגעים. עוד דבר חשוב זה מים, אנשים מתייבשים מהר מאוד בפסטיבלים, לכן חשוב מאוד שתהיה גישה מהירה ונוחה למי שתיה. במדינות מסוימות באירופה יש חוק שכאשר הטמפרטורה גבוהה מהרגיל, מארגני הפסטיבל מחויבים לחלק בקבוקי שתיה בחינם, ולמשל בפסטיבל EDC בלאס וגאס מספקים ברזיות ענק לקהל למילוי הבקבוקים או השלוקים.

5. תקציב

כסף, כסף, כסף. אין מה לעשות, פסטיבלים זה עסק יקר. מארגני הפסטיבל צריכים למצוא דרך לתקצב את עצמם בצורה הכי נכונה בשביל לא לגרום לרייברים לחשוב שעושקים אותם ושזה לא שווה את ההשקעה.

כך לדוגמא, שירותים בפסטיבל צריכים להיות בחינם, אבל לפעמים יש פסטיבלים שבחוצפתם גובים כסף. או למשל הכרח של מינימום קניית טוקונים בפסטיבל זה גם עסק לא נעים, כי תמיד בסוף נתקעים עם יותר טוקונים שהולכים לפח.

מארגני הפסטיבל צריכים למצוא את האיזון הנכון בין המחיר לבין מה שהם מציעים. בסופו של יום, אף אחד לא אוהב להרגיש פראייר.

6. הקהל

אין ספק שזה אחד הדברים החשובים ביותר להצלחה של פסטיבל. הקהל הוא מה שעושה את הפסטיבל, כמו שנכתב בעבר- אתה לא תזכור איזה שירים מרטין גריקס ניגן אבל אתה תזכור עם מי רקדת בסט שלו.

אנשים טובים ווייבים טובים הם הדברים שהכי נחקקים אצל אנשים בזכרון. זו הסיבה שפסטיבלים משקיעים הרבה מאמצים בלמשוך אליהם רייברים מכל העולם, וגם אם הפסטיבל מתקיים במדינה שאינה דוברת אנגלית, האתר שלהם יהיה באנגלית בשביל למשוך אנשים מרחבי העולם.

7. שיווק

לשווק פסטיבל נכון זה אחד המרכיבים הכי חשובים להצלחה.

אם תשימו לב לפרטים הקטנים בטומורולנד למשל- כל שנה הם מחליפים את הנושא של הפסטיבל, מעניקים לו כותרת חדשה, מעצבים את הבמות שונה. בכל שנה הם יוצרים באז מטורף לפני מכירת הכרטיסים, אבל הם גם ממשיכים לפרסם תמונות כל השנה בשביל שלא תשכחו מהפסטיבל.

הם משתפים פעולה עם דיג'יים שידאגו להודיע על הסט שלהם בכל שנה ויפרסמו וידאו ועוד, הם מוכרים חבילות מכל סוג שהוא ויוצרים שיתופי פעולה עם מגוון חברות בכל העולם.

הם מקשטים מטוסים של בראסלס איירליינס ובונים מתחמים בשדות תעופה, וזה רק חלק קטן מכל התוכנית השיווקית המטורפת שלהם.

בסופו של דבר, הכל בחיים זה עניין של שיווק נכון. פסטיבל שלא ישווק את עצמו בצורה הנכונה לא יוכל לצלוח את התחרות הגוברת.

מתכננים לטוס לפסטיבל בקרוב? מוזמנים להציץ ברשימת הפסטיבלים שיש לנו להציע עבורכם.

נושמים מוזיקה אלקטרונית?
הצטרפו אלינו באינסטגרם ובטלגרם לעדכונים, הטבות וידיעות בלעדיות לפני כולם.
מכורים ממש? הצטרפו לקהילת הרייברים של ישראל

קראו עוד על:

שתפו את החברים

נשמח לשוחח אתכם

צרו איתנו קשר

07-777-84449

בימים א'-ה' בין השעות 10:00-20:30

x
נשמח לשוחח איתך

אנא מלאו את הפרטים ונדבר בהקדם